ساعت کاری

9 صبح الی 11 شب

ترموستات دیجیتال و آنالوگ چیست؟

دسته بندی مقالات

اهواز خوزستان آزادگان

info@Nahal.com

091612365478

شنبه تا چهار شنبه 8 تا 16

ترموستات دیجیتال و آنالوگ چیست؟
280
1402-05-24
مدیریت سایت

ترموستات چیست؟

در تهویه مطبوع از تجهیزات مختلفی استفاده می‌شود و هدف تمام این تجهیزات تأمین آسایش و رساندن دمای محیط به نقطه‌ی مطلوب و استاندارد است. ترموستات مکانیکی یا همان ترموستات آنالوگ، به وسیله ای گفته می شود که تشخیص دما و کنترل آن را به طور مکانیکی انجام می دهند. ترموستات وسیله ای است دمای یک محیط یا سیستم را تشخیص و کنترل می کند، و در صورت به هم خوردن تعادل آن سیستم را به حالت تعادل می رساند.

البته شایان ذکر است که ترموستات ها چه سرمایشی و چه گرمایشی تا دمای معینی عمل می کنند. برای مثال می توان از ترموستات ها در گرمایش مرکزی، گرمایش ساختمان، تهویه ی مناسب و سیستم های HVAC استفاده کرد. البته در لوازم آشپزخانه مانند ماکروفر ، یخچال و … نیز کاربرد فراوان دارد.

ترموستات ها جزو دستگاه های کنترلی هستند که خطای بین دمای اندازه گیری شده و دمای مد نظر را می کاهد. ترموستات هایی در بازار وجود دارند که به طور همزمان دوکار تشخیص دما و کنترل دما را با هم انجام می دهند. برای مثال ترموستات های هانیول جزو این دسته از ترموستات ها قرار می گیرند. اما سنسور ها تنها قدرت تشخیص دما را دارند.

 

ترموستات دیجیتال

این ترموستاتها به ‌صورت دیجیتال و قابل‌برنامه ریزی هستند، می‌توانید برنامه‌ی هفتگی برای روشن خاموش شدن فن کویلها به آن‌ها داد. ترموستات دیجیتال توانایی کنترل فن کویل های دو لوله و چهار لوله‌ای را دارند و همچنین می‌توانند علاوه بر فرمان به الکتروموتور فن، به شیرهای کنترلی پیشرفته دوراهه نیز فرمان دهند که این فرمان می‌تواند به‌صورت تدریجی یا قطع ‌و وصلی باشد. از معروف ‌ترین آن‌ها ترموستات هانیول است که طی سالیان اخیر سهم بسزایی از بازار ترموستات دیجیتال را در اختیار دارد.

 

ترموستات دیجیتال IR33E7HR20-خروجی آنالوگ-با کنترلر PID-کارا روش صبا

ویژگی ترموستات دیجیتال

 این امکان را به شما می دهد تا دمای مورد نیاز خود را در هر لحظه دقیق بررسی کنید.

و بتوانید مدیریت درستی بر روی دماها داشته باشید.-المنت میله ای

توجه داشته باشید در موقع نصب ترموستات دیجیتال در محیط، جای مناسب را انتخاب کنید.

 دور از درب ورودی، چون با باز شدن درب دمای محیط به سرعت تغییر خواهد کرد.

ترموستات الکتریکی آنالوگ : ترموستات معمول مورد استفاده در بخاری های گازی با استفاده از سوپاپ الکتریکی در این دسته از ترموستات ها قرار می گیرد. مکانزیم مشابه این ترموستات همچنین در مشعل ، دیگ ، دیگ الکتریکی گرماساز برقی ، دستگاه قهوه ساز ، یخچال و … مورد استفاده قرار می گیرد. ترموستات های اتاقی آنالوگ مانند T4360 و T6373 که برای انواع فن کویل زمینی و سقفی مورد استفاده قرار می گیرند، در این دسته جای دارند.

و اما یک نکته مهم : موارد ذکر شده در فوق دسته بندی ترموستات ها از منظر علمی است. اما نوع دسته بندی های رایج دیگری نیز در مورد ترموستات ها صادق است که معمولا از آن ها به شکل روزمره استفاده می شود :

از نظر محل نصب : ترموستات اتاقی ، ترموستات کانالی و متسغرق ، ترموستات جداری

از منظر تعداد مرحله کاری Stage : تک مرحله ای ( one stage ) ، دو مرحله ای  ( two stage )

از لحاظ نوع سنسور : بی متال ، رئوستا ، دیافراگمی

از منظر تعداد فصل : تک فصل ( تابستان یا زمستان ) ، دو فصل ( هم تابستان و هم زمستان )

همانطور که پیداست هر کدام از ترموستات های موجود در این دسته ها می تواند زیر مجموعه یکی از دسته های اصلی نام برده باشد. به عنوان مثال ترموستات T4360 یک نوع ترموستات الکتریکی آنالوگ است، اما اگر بخواهیم آن را در دسته بندی های معمول دسته بندی کنیم از آن به عنوان ترموستات اتاقی ، سنسور دیافراگمی و دو فصل نام برده می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس تلفنی