ساعت کاری

9 صبح الی 11 شب

سیم و کابل

دسته بندی مقالات

اهواز خوزستان آزادگان

info@Nahal.com

091612365478

شنبه تا چهار شنبه 8 تا 16

سیم و کابل
377
1402-06-20
مدیریت سایت

تفاوت سیم و کابل چیست؟ | مجله راندنو

سیم و کابل چیست؟

کابل چیست و انواع آن شامل چه مواردی می‌شود؟ کابل‌ها انواع گوناگونی دارند. برخی از کابل‌ها برای انتقال داده و دیگر نمونه‌ها به منظور انتقال برق مورد استفاده قرار می‌گیرند. علاوه بر این هر یک از کابل‌های ذکر شده به دو دستۀ زمینی و هوایی تقسیم‌بندی می‌شوند. هر یک از کابل‌ برق و دیتا خود نیز انواع گوناگونی دارند که با توجه به کاربری‌های خاص تولید ( مراحل تولید سیم و کابل )، عرضه و مصرف می‌شوند.

برای بسیاری از افراد این سوال پیش می‌آید که تفاوت بین کابل و سیم چیست؟ سیم‌ها تجهیزاتی هستند که از یک لایه هادی مسی یا آلومینیومی تشکیل شده‌اند. سیم‌ها به صورت مجزا و بیشتر بر اساس سطح مقطع، رنگ، ضخامت هادی و روکش شناخته می‌شوند. اما کابل‌ها محصولاتی هستند که از مونتاژ کردن چند سیم مجزا به هم تشکیل می‌شوند.

بنابراین کابل مجموعی ترکیبی از یک یا چند سیم برق و کانکتورهای مربوط به آن است. در این صفحه به صورت مفصل انواع سیم و کابل ، کاربرد آنها، کابل‌کشی و انواع کابل‌کشی را بررسی خواهیم کرد. با سیم و کابل اعتماد البرز همراه باشید.

انواع سیم و کابل

در بخش برق کشی ساختمان‌‌ها و تاسیسات صنعتی، سیم‌ها و کابل از مصالح اصلی و مهم هستند که جریان برق را بین اجزاء مختلف منتقل می‌کنند. در بخش‌های مختلف، انواع سیم و کابل برق مورد استفاده می‌گیرد و باید متناسب با تجهیزات از انواع آن‌ها استفاده شود. مواد اولیه سیم و کابل از رسانا و هادی هست که توسط مواد غیررسانا و عایق پوشیده شده و محافظت می‌شوند تا جریان برق به بیرون نشت نکند.

البته در برق رسانی هوایی از سیم‌هایی استفاده می‌شود که پوشش عایق ندارند و اصطلاحا سیم لخت نامیده می‌شوند. کابل‌ها و سیم‌ها بر اساس نوع کاربردی که دارند، به دسته‌ها مختلفی تقسیم می‌شوند که هر کدام در بخش‌های ساختمانی یا صنعتی و یا تامین برق خانگی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

انواع کابل های برق

کابل جفت پیچ خورده، کابل جفت پیچ خورده شامل 2 کابل است که به هم تابیده شده اند. این پیچاندن می تواند از نویز تولید شده توسط اتصال مغناطیسی جلوگیری کند و بنابراین برای انتقال سیگنال ها استفاده می شود. کابل جفت پیچ خورده معمولاً در ارتباطات داده و مخابرات استفاده می شود. کابل چند رسانا، این کابل دارای 2 یا بیش از 2 هادی است که عایق بندی شده اند و هدف آنها محافظت از یکپارچگی سیگنال است. هر دو کابل جفت تابیده و چند هادی به عنوان کابل پیکربندی خط متعادل شناخته می شوند. کابل کواکسیال، یک کابل کواکسیال دارای یک هادی داخلی است که توسط یک هادی فویل خارجی موازی احاطه شده است که توسط لایه های عایق محافظت می شود. در کابل ، 2 هادی توسط یک دی الکتریک عایق از یکدیگر جدا می شوند. این کابلها معمولاً در کابل تلویزیون استفاده می شوند زیرا عملکرد آن نسبت به کابل جفت تابیده پایدارتر است.کابل فیبر نوری، کابل فیبر نوری سیگنال ها را از طریق یک رشته نخ شیشه ای منتقل می کند و در مقایسه با آن پهنای باند بیشتری نسبت به هادی های فلزی دارد و این بدان معنی است که آنها می توانند اطلاعات و داده های بیشتری را حمل کنند. به همین دلیل از کابلهای فیبر نوری به جای کابلهای مسی سنتی استفاده می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس تلفنی